ADVERTISEMENT

Duit Syilling~


coin atau duit syiling merupakan sistem pertukaran yang berasas kan jumlah yang kecil.
ia digunakan secara meluas hampir setiap negara ada pertukaran menggunakan wang kecil dari sudut perniagaan.. lagi2 makcik2 yang berniaga tuh~ harus la ada duit belen (balance) kate nyer...

so far banyak jugak la syilling2 asing yang aku kumpul..dari indonesia, singapore, thailand, china, new zealand~

kalau dari indonesia, duit kertas paling kecik pun rp1000.. bawah dari tuh sume duit syiling rp500, rp200.. rp100 skali kot~

kalau thailand baht, duit kertas paling kecik 20baht.. bawah dari tuh gune duit syiling..

singapore lak lebih kurang same je ngan malaysia 5cent, 10cent, 50cent, $1
kalau china die ade syiling 20cent, 50 cent... tp ade jugak 50cent die duit kertas.. ak dah tersalah anggap dah 50 cent tuh ingaht 5 yuen~

kt new zealand lak, memang kene bawak beg duit syiling khas~ sebab kat sini $2, $1, 50cent, 20cent, 10cent, 5cent sume duit syilling.. pastu kalau duit $2 die gedabak2 size die~ harus x bocor beg duit kan~

jadi mane tak nyer aku kene simpan saki baki duit syiling ni, bila balek dari sana confirm la money chnager taknak duit2 syilling nie~ so xdpt nak tukaq~

kalau duit malaysia pun ak kumpul jugak.. sebab aku nak guna buat basuh baju~ mesin dobi kat kolej aku ni tau makan duit syilling je, die x ikut peredaran zaman.. kalau tengok mesin vendor tuh pun dah start makan duit kertas...

apsal tetibe ak cakap pasal duit syilling ni???

aku tengah geram + marah giler nii~ smlm penat ak bersuka ria.. pagi smpai petang arini kat ward hospital selayang tuh dengan ramai orang~ ttbe tengah ari tersesat makan kt KL? (tetibe) pastu aku balek2 aku tengok duit syilling aku dah bertukar jadi duit kertas???


makhluk ajaib mana la punye kerja nie~ sesuke ko je amek duit syilling aku tukar duit kertas~ ko ingat aku nak la duit kertas ko nie?? ak pun dalam beg duit berkepuk2 duit kertas (duit kertas seringgit je).. tension giler.. cam nak mengamuk... baju dalam bakul tuh smggu kot!!!! tensioooooNNNN!!!!!!!!!!!!!! den carut kang~

aku rase makhluk ni masok bilik aku laaa...!

No comments: