ADVERTISEMENT

China trip (Beijing) Day 2

Sunrise di beijing agak awal jugak.. dalam pukul 630am camtuh~ maybe sebab dah springs so jadi awal sikit agaknye.. selesai menyiapkan diri, breakfast yang ala kadar, sume prepare sendri~ semalam sempat ke supermarket kat area SanLi Thun ni.. harga barang kat sini macam half price kot dari harga kat Malaysia~ kalau Jus botol besar tuh macam harga botol kecik je kat Malaysia~


pagi2 beratur yer auntie2 ni nak masuk supermarket~ rare kot kt malaysia camnie~

pukul 8am baru kami bertolak keluar, hari ini aku plan nak ke Great wall, dan beberapa wholesale market yang sempat~ actually aku xde la nak sangat pergi Kuil2 ni sangat~ apa yang aku plan adalah dalam ittenary untuk satu hari at least aku ade pergi satu tempat yang historical combine dengan beberapa tempat commercial macam wholesale market dan area shopping complex kat sini~ berkonsepkan moden pulak~ so baru la stabil~ xde la boring sangat...
destinasi pertama yang nak dituju untuk hari ke-2 aku ni adalah Great Wall.. aku pilih untuk ke Badaling Great wall.. actually ada banyak area untuk naik great wall ni.. cume Badaling ni tempat commercial jugak la untuk pelancong~ maybe die dah ubahsuaikan sikit ada yang roboh die tambah kot.. dan area sini ramai orang~ kalau xnak boleh pegi Muntiayu- kt sini orang kate die xde renovate sangat~ mungkin pure kot batu2 die, tp tau2 je la bende ni dah beribu-ribu tahun, mane la tau kot2 sampai mase die nak roboh~ haha

kami bertolak menggunakan Subway Line 2 ke Jitshuitan.. dari sini keluar kat Exit D dah boleh terus nampak Bus line up kat tepi jalan.. area ini diberi nama DeShengMenXi Bus Station~ actually setiap Subway ni ada 4 pintu keluar, setiap pintu keluar menghala ke 4 jalan yang berlainan arah~ aku rase Exit D kot kalau x silap.. bila dah keluar tuh jalan je tegak ikut area bus yang beratur panjang dalam 5oom~ nanti akan nmpak ada satu architecture purba yang pelik je tengah2 area bandar tuh, kt belakang dia akan nampak orang beratur panjang macam nak masuk wayang~ kat situ lah letak nyer bus untuk ke Ba Da Ling Great wall..



Line 2 to JitShuiTan

Nampak bus stop tuh, jalan je terus sepanjang jalan tuh~ nanti nampak orang beratur panjang kt old building tuh, die ada tulis 919 Ba da Ling.

masa aku buat research dulu aku just tau naek bus no 919.. bila aku sampai kat situ aku tengok sume bus no 919.. so aku realize yang 919 tuh adalah nama company bus ok - macam nama "rapidKL" yang terpampang kat bus kat Malaysia ni.. baru la aku gelabah nak carik mana satu basnye~ aku di panggil oleh orang yang ada pakai tag 919 kt leher die~ walaupun die x boleh nak communicate sangat dalam english, die dok lukis2 kat kertas katenyer tunggu kat tempat die diri ni, bus akan sampai dalam masa 45minit lagi.. aku punyer la percaya sebab ada jugak mat salleh tunggu kat sini.. dah sampai 45 minit tetibe die kate "no bus" pulak~ kene naek teksi.. then ade orang willing nak naek taxi, orang ni offer nak combine dengan kami berdua jadi seorang 100yuen untuk pergi dan balek naek taxi die~ ekh sound fishy pulak~ aku pun tetap x puas hati, last2 ade group budak europe ni bawak buku lonely planet, terus aku pergi kat die dan ask him to search any info about the bus~ direction dalam buku tuh sebijik~ so ikut je dan akan jumpa tempat bus nie~ so kami semua xde la kene tipu.. 45 minit aku kene delay ok~ padahal bus die jalan bila penuh~ xde nyer kene tunggu2 45 minit bagai~ dan orang2 tuh sume adalah pembawa taxi ok~ sakit x hati?

Subway; 2 yuen
bus fare: 24 yuen/return (kalau x aku kene 100yuen kalau ikut naek kereta)
entrance fees: 45 yuen/untuk time springs ni~

perjalan mengambil masa dalam 40 minit~ sampai kat sana pun tengok orang beratur jugak nak naek bus balek.. tiket boleh beli kat bawah, ada kaunter untuk membeli tiket, kalau gigih boleh la medaki dari bawah, tapi kalau x berapa nak gigih ada 2 jenis kemudahan boleh di gunakan untuk ke atas Great wall nie~

1) Cable car (aku tgk kt tenet harga die 40yuen sehala~ memang nak naek yang ni pun tp aku xjumpe tempat naek die~ sebab aku nak feel view kat sini time naek, turun bru menapak)
2) Pulley (30 yuen sehala, yang ni je yang aku jumpe, last2 aku layankan aje~ tapi pulleytransfer kt area yang still rendah lagi dari cable car, kene menapak jugakla naek Great wall nie.)


we are on Pulley~ view pun boleh tahan la cume x terbang jee...


bila sampai atas baru aku nampak sebenanye wujud cable car die~ sentap!!!


sekitar Great wall~



cukup la dalam 2 jam kat sini aku pun turun dan dapat kan plat Great Wall nie~ bole nego2 dapat la murah.. aku rase aku dapat harge 20yuen camtuh kot~ dan kat bawah tempat bus pun banyak aku borong key chain dan fridge magnet~ sume harga kene nego 70% less at least~
kalau dengar first price die memang boleh kene heart attack~

dalam bus pulang dari Ba Da Ling boleh la aku lelapkan mata kejap~ sebab penat berjalan.. turun2 je kami meneruskan langkah ke Bird Nest stadium, dan beberapa wholesale market.. perjalanan lepas nie dah xpayah susah2 nak carik bus, sume nyer connected by Subway je..

1) bird nest stadium (from Line 2 change to Line 13 then change again to Line8)
2)silk market ( Line 5 Guoa mao)
3) WanFuJing Night market (Line 5 WanFuJing)


kalau waktu habes office hour, tgk la orang rmai macam ni kat bawah subway nie~ sesak gilo~

waktu aku sampai kat olympic beijing stadium ni dah nak dekat pukul 5 petang~ tengok mendung jee... matahari pun nampak sikit2 je~ orang sangat ramai pepetang kat sini, deorunk maen layang2 segala kat sini~ aku just datang nak sightseeing jee.. so x perlu spend lelame, kejap je snap2 gamba dan blah dari situ, actually perjalanan dari JitShuiTan station sangat lama sebab once nak tukar Line subway ni kene jalan yang amat jauh~


lepas tuh kami pun melawat ke silk Market, untuk ke sini pulak turun kat kat Guoa Mao. dari sini nak ke wanFuJing dan senang sebab Line die same~ Silk Market ni memang murah giler~ im prefer here rather than others wholesale market.. ingat, less kan price to 70%~
area wanFuJing nie pulak die adalah gabungan area shopping2 complex dengan ada satu street market yang jual makanan2 exotic~ aku sekadar menjamu mata je tengok bende2 nie semua~ ayoo...kalau nak jalan2 kat shopping complex make sure before 9.. pukul 9 die dah tutup rase nye~ cepat sangat tutup..~


harga barang2 sini pun kalau convert lebih kurang sama jee ngan malaysia...

ada berani nak makan?? euwww~

~~sekian~~

7 comments:

kemang~ said...

keep updating bro, nak buat guide pegi beijing nanti..aneway good blog, so detail.. :)

MasZuber said...

brape hari ari tue ke beijing?

bdk2 a.k.a John said...

awesome!!! pasni blh guna lak...
btw, ko stdent medic? kwn ko tu mcm penah nmpk kat uitm.

shah_rule said...

kemang: insyaallah dalam proses membetul kan ayat2 aku, lame x buat karangan~ haha

Mas: 4 hari je, gile pax cam amazing race~ haha

john: yup~ a ah kitorunk medik uitm.. tp dah tak dok kampus dah~ yang mane? laki ke perempuan?

bdk2 a.k.a John said...

yg lelaki tu....macam penah nmpk. korang duk hospital mana? sg buloh or selayang? ahhaha

shah_rule said...

Hospital selayang~ cop ko ni bdak uitm ke? course ape? bese la kalau dalam uitm ni round2 sure bole tserempak.. haha

bdk2 a.k.a John said...

muahahah.....aku pn. fast track accounting. dh abes lama dah.... ;p