ADVERTISEMENT

Needs for travel

Depends la kat korunk, korunk rase bende nie perlu ke TIDAK untuk travel secara budget~
Sebab laen orang laen pendapat nyer~ aku just nak SHARE je kat sini ape yg aku jumpe kat WATSON (tau x? kedai yg kaler hijau tuh, adik beradik Guardian~)

Aku x tau la sbenarnye bende ni keperluan aku ke kehendak ke~ ntah2 gatal2 nak membazir duit.. selalu kalo kuar memane xde bende nak beli, mesti masok Watson~ mmg kebiasaannye akan kuar dengan beg plastik hijau die tuh~ haha

Ada 2 bende yang menarik perhatian aku time aku membuat rondaan untuk kali pertama dalam Watson arituh~ rondaan kali pertama pun aku dah GRAB terus dah, tanpa berfikir panjang~ ish kene gie therapy ni (ala2 citer The Shopaholic konon2~)


ini la barang yang aku maksudkan tuh~


Kebetulan Air Pillow yang aku beli kat AirAsia tuh dah bocor~ tiup2 nanti angin die tetibe keluar, sedar2 dah penyek dah~ tuh yang aku kebas tuh bende nie.. kalo tgk kat NZ arituh die ade jual kat Airport..harge mahal giler~ kat Watson ni harge die RM 10.90 je.. dan berbanding dengan Airasia nyer, aku rase yang ni lagi OK sbb die siap ade sarung lagik.. dan sarung tuh boleh bukak untuk di basuh.. size pulak aku rase yang ni lagi besar berbanding yang Airasia nyer.. harap2 la boleh nyenyak dengan lame nyer lepas ni kalau boarding g memane~


Ia didatangkan khas dengan bed~ dan sarung luar yang comfortable untuk landing kan kepala~ dan boleh dibukak untuk di basuh hilang kan saliva stain kat atas tuh~ say NO to germ~ haha


Next item pulak adelah toiletries set, bukan ape~ nanti jimat sikit xyah nak beli2 kat sane.. kalau kite menginap kat hostel2 atau motel2 murah biase nye die x sediakan pun toiletries nie.. pandai2 ko la~ nak beli kat sane je? depends la, sbb before ni aku pnah masuk Guardian kat singapore~ on that day aku terlupa bawak moisturizer liquid untuk contact lens aku.. aku pun masuk la beli sbb dah kering sangat dah mate aku.. kat Malaysia RM5, kat Singapore S$5~ pengsan sekejap..!boleh beli 2 ok kalau kat Malaysia..


Harga die RM5.80~ tgk list tuh ape contain die.. banyak jugak kot, siap ade cermin..


Lagi satu kalau travel by airplane biase nye untuk Cabin luggage, barang2 liquid die restrict 100ml je..

Di LCCT ni pun ketat jugak la inspection die pasal liquid2 nie~ slalu aku nampak orang nyer barang kene rampas~ aku pun pernah jugak kene rampas jem blueberry time nak depart dari Binhai Airport Tianjin dulu.. pelik aku, jem tuh separa pepejal kot~ kat LCCT lepas jee.. hurm time kat Christchurch arituh aku pun pelik, aku x perasan plak ade sebotol air mineral dalam beg aku.. tup tup lepas je~ time nie aku g mention kat member German aku tuh supaya die habeskan air mineral die sebab liquid restricted nak naek flight ni.. gigih die habes kan air die.. ttbe ade sbotol dalam beg aku.. kalo die tau ni ade kene hempuk!


Cukupla sekadar pergi bercuti 3,4 ari.. kalo lebih tuh, xyah la bawak.. g beli je kat sane..


Dan ni sedikit tips untuk menngbungkus baju2~ lipat secara gulung2 menjimatkan ruang..


Sekian~
*agak2 boleh claim komisyen x kat Watson?

5 comments:

MasZuber said...

eh i pon gulung baju cenggitu! memang jimat space!

Diana Diane Teo said...

Hello Shah! Thanks for following my blog. Another travel blog. I love that and I am following your blog too :)..

By the way, I saw you had been to Jakarta and Bandung. I plan to go there too this December. Mind if I have your email because I want ask you something? Thanks Shah!

shah_rule said...

Mas: jimat kan~ aku dah la x reti lipat baju sbenanrnye..gulung2 senang..haha

Diana: you are welcome diana..
shahrul_lokman@yahoo.com
just email me, i can help as much as i can~

Lily Riani said...

i pun gulung guling cam tuh. and for me, toiletries i either ambek dr hotel so that habis guna terus buang - ringan bag. OR beli yg packet nye...abis buang. sonang koje.

shah_rule said...

gitu yer~ haha
thanks for following Lily rani~
i follow urs also~ amazing journey!!!