ADVERTISEMENT

China trip (Beijing-Tianjin-KL) Day 4

Wot wooot~ kan aku dah mention aku ade 4 hari je kan kat Beijing~ jadi ini adalah episode terakhir untuk entry Beijing aku nie~
Seawal 7 pagi aku sepatutnye check-out hostel nie~ BTW hostel ni ade deposit tau, so nak balek nanti jangan lupe kutip balek deposit tuh~ buat bayar tambang bullet train untuk balek semula ke Tianjin. Flight untuk balek pulak pada pukul 3:30pm.. so by right sempat la menghirup udara (udara beijing adalah udara antara udara bandar yang sangat tercemar yer) kat Tianjin dulu sebelum ke airport nanti..

Cakap je pukul 7, tp mmg 7 lebih baru bangun disebabkan penat terlampau tuh~ around 8 baru keluar.. dan sekarang menuju ke Beijing South Station.. dan bila sampai kat sini aku menyesal aku tak book tiket train awal2 sebab sume coach dah penuh.. yang ada pun pukul 10am, tuh pun dah xde seat...kene diri ok~ ade jugak rupenye kene diri dalam train ni, tp xpela 30 minutes je~ tapi tambang die same je ngan tambang oraang yg dapat seat~ x ci btol~ orang sangat ramai yer kat station nie, sbb bnyak kot train inter-city kat sini~ nk ke Shanghai, Guanzhou sume dari sini~ Lounge untuk tunggu train pun keleZ~~

To Beijing South departure hall..

Ramai nyer manusia kat atas nie~

Dalam pukul 10.30++ smpai la kami di Tianjin Railway station.. kat sini train station die complicated sikit sebab aku pun susah ank mengagak arah station nie.. sebab mase turun bas time sampai arituh pintu die laen, time arrive from beijing pulak pintu die laen~ so AWAS ye kawan2...

Arrive @tianjin~ berdiri yer dalam bullet train nie, tp ok je xde gegar2..

Masa aku sampai ni aku x border pun nak tgk mane nak balek, aku excited nak tgk Tianjin nyer architecture nie.. kalau jalan ke area depan train station nie korunk leh nampak dah sungai dan menara jam pelik kat situ.. seronok aku jalan2 smpai kat Italian District area .. kat sini macam shopping street nampaknye, tp bangunan die sangat english style~ dan jambatan2 kat sini pn unik2 jugak.. ada yang macam jambatan Putrajaya pun ada.. jauh jugak la aku mendera kaki aku untuk berjalan kat Tianjin ni...

Sbenarnye bnyak jugak bende yg x sempat aku jumpe time aku kat sini~ menarik jugak la tmpat nie, sbb die ade bnyak peralihan zaman dari Austro-Hungary, France, Germany, Italy, Japan, Russian, the United Kingdom sampai la United States of America.. tuh yg architecture die bermacam2.. (reference)

Nampak x kekecohan kat luar? dan aku berjalan menuju ke area jam tuh!!!

Clock tower dan jambatan nie ade sejarah nyer tersendiri~ nie dibuat mase zaman italy take over kt Tianjin nie, dan orang kate rekaan ni jugak terdapat kt italy sendiri~ ntah la xtau lak aku sbb x pernah ke italy lagik...

Yang ni ntah la~ bnyak aksi2 x senonoh kat tepi2 sungai ni (Heihei river x silap aku)..

This is "Wu Da Dao" District.. menurut info maksudnye "the five main venue".. maknenye ade gabungan 5 city kt sini dimana architecture nyer gabungan English, French, Italian, German and Spanish styles dibina pada 1920s-1930s.. aku x dapat nak tawaf sume kawasan nie, tp aku rase yg aku sempat jalan sikit kt sini bangunan die cam style French kot~ ntah la..

Jambatn putrajaya pun ade!! (*berangan)

Teringin nak jelajah Tianjin lagi next time..
maknenye kene belajar mandarin dulu~ huhu

Kalau korunk stay kat sini, berdasarkan research aku banyak je tempat yang bole korunk pergi~ tp area sini communication die sangat susah.. aku tnye rmai orang, aksi2 aku pun dah macam orang zaman purba pun still xleh nak communicate jugak.. tp kalau nak gie sini memang kene perlukan well preparation la kot~

So kami pun pulang menapak lagi ke arah dataran depan Train Station yang rmai orang tuh.. kat sini pun ade 2 station bus, tp bus nak ke airport bukan kat sini..satu kat atas satu kat bawah (ade tangga turun bawah tulis Bus station) xyah tnye deorunk, deorunk x paham pun.. aku g tnye pak guard depan pintu masuk train station tuh.. smbil bukak kan tangan buat gaya2 kapal terbang.. baru die faham... haha cm bodo giler weh~

Tempat naek bus tuh adelah tempat yg aku turun bus time baru sampai dari airport dulu2 tuh~
Arrival gate dekat dengan south gate, tempat yang 1st aku masuk dulu tuh adalah North gate.. jadi masuk kat south gate ni, naek atas a.k.a melintas la nie.. terus turun kat north gate.. amek bus kat tempat bus hanta mase time datang ke railway station nie.. ada paham?

This a the tricky part~ nanti nak carik balek bus ke airport kene masuk dulu kt gate yg atas tuh, South gate--> naek escalator turun kat gate belah North pulak (gamba bawah).. dan jalan menuju ke tempat bas...sbb nak pusing bangunan ni kt luar macam mustahil aku rase, aku pun hilang arah dibuatnye..

Its time to go home!!
Perhentian+redang+tianjin+beijing..
tgk tangan aku tuh dah berbelang..

Kemudian nyer dapat la naek bus dan pulang ke aiport..Perjalanan balek time tuh amat scary, dh la delay dalam flight sbb flight x dapat isyarat departure dari traffic tower.. rupe2nye traffic tower kat Tianjin ni di kawal oleh tower yang ade kat airport Beijing.. aku pun xtau la sebab ape, agaknye Beijing airport tuh busy tahap gaban kot tuh yg x bg2 isyarat sampai setengah jam tuh.. smpai kat aera Hong Kong aku dapat turbulence yang agak dahsyat.. scary jugak la pasal x pernah rase turbulence yg macam nie, Pilot cakap ade storm ape ntah kat area tuh~ at last pukul 10.10pm camtuh kami selamat mendarat di LCCT.. naseb baik my brother on the way dari KL nak ke JB, alang2 tuh suruh die jemput kat airport dan paling dahsyat nye die suruh aku drive balek JB dari LCCT.. rabak mate aku sampai umah dah pkol 2am!!!!

Diana Diane Teo said...

Hi Shah! Wow, you backpacking to China! That's cool. I always thought joining tour guide is the best choice since the transport is not that convenient.

By the way, you suggest in my blog saying going bangkok by train? Hahaha.. I always want to go bangkok someday coz never been there yet. Had you been there yet?

shah_rule said...

yeah i done bangkok before, but maybe this november i am planning to take a train to Bangkok.. train from hadyai only cost u about 580 baht (RM58). so many things u can do in bangkok, u should try it.. and for ladies, i sure you will shop till dead~ haha

in china, i doesnt join any tour, all by myself..hehe and i found it a bot difficult due to language barrier, however it was an interesting experience for me.. :-)

Diana Diane Teo said...

Wow! That's cool. I love to join you but I gonna have my external professional papers this coming December! Too bad I can't. Anyway, great that you enjoy at China.

You are so dare to take that challenge. Hehehe

naza said...

nice.. been there last january tp time winter plak.. best dpt baca experience org lain plak..

lets travel more :)

shah_rule said...

yup naza, you can start share your experience too...