ADVERTISEMENT

Riding in Bali

Salam semua.. salam satu malaysia~ no racist!! hehe



Meh sini kali ni aku bawak korunk jalan2 sekitar bali dan bagi korunk pengajaran serba serbi selok belok kt bali nie.. perjalanan kita pada hari ini adalah menggunakan Yamaha Mio (kalau kat malaysia ego kot name die)... dan berbekalkan benzene petrol (ntah la same ade ni petrol ke atau die ade campur dgn benzene aku xtau)..

Info:
1. Make sure korunk dapat kan harga antara Rp50 000- Rp60 000 per day (sbenarnye aku rase rp45 000 pun bole dapat sbb abang kedai tuh tersasul depan aku.. thats it~ die tersebut jugak harge tuh tp aku dah setuju dgn rp50 000).
2. Jalan area kuta mostly one-way, so korunk kene ingat la landmark2 jalan kat sane sbb signboard memang x banyak.. dan kalau ade signboard pun, maybe die letak belakang pokok, so memang x membantu la kan~
3. Penggunaan minyak benzene + skuter auto, memang die sedut minyak tuh secara effective. jadi nk gune minyak secara save, make sure kurang kan penggunaan "break".. tp kalau kt pekan, jgn nak ngade2 save break, kang x pasal2 cium kete lak, sbb area pekan die hectic dgn kete, van dan sebagainye...
4. Jalan kat sane kecik je, so bertimbang rase la, kalo ade kete nak potong, ke tepi sikit bg lalaun..
5. Jangan nak merempit sgt, bawak slow2 je, enjoy the view.. cantik kiri kanan sawah~
6. Pakai longsleeve atau stongan, bawak gloove skali sbb tangan anda bakal hangus di panggang seharian menunggang motosikal ni..
7. On the way tuh kalo berhenti kat traffic light, bole la "permisi" dgn orang2 kiri kanan bertanya kt deorunk.. so bole make sure is the road is a right way or not.. kang kene pusing patah balek dah membazir minyak.
8. Ini yang paling penting, orang sini mmg banyak buat kesalahan lalu lintas, tp bile bab berhenti kat garisan traffic light, deorunk btol2 berhenti behind the line..walaupun garisan tuh dgn trafficlight die jauh berbatu-batu mcm 2X ganda jarak kt malaysia nyer... mmg kat mane2 mcmtuh.. so jgn bawak perangai drive or merempit kt malaysia ke sana.. sebab kat setiap traffic light ade pondok polisi.. dan aku tak pasal2 kene panggil sbb berhenti depan garisan.. siap ko kene saman.. saman die rp250 000 ( korunk jangan buat pasal, bnyak tuh).. sbb die konsider aku student (ni kate die la, die lepaskan aku, tp bayar sikit kat die rp50 000).. aku mmg xde duit, so aku kasik je la... taubat ok x buat lagik!!!!


sampai ke pintu masuk tanah lot aku pergi~ tp terlupa bawak gloove, memang sekerat
tangan aku hitam.. abaikan muka aku yg selebet tuh!!!

7 comments:

crescent said...

hahaha...sy suke entry nie...sumpah cuak bile tgk ko kene panggil...hahaha...

Biqque said...

masa drive kat sana, kitorang kena saman kat besakih kot tak silap...apa lagi, "hulur" la sambil keronyok2 kertas tu hahahaha! mesti dia menyumpah pastu sbb aku kasi rp10,000 jer!

BlueEwoke said...

Hehehe..teringat plak naik moto kat bali nih, tapi abis hangus satu badan (drama), sebab panas terik time tu..adeh.. boleh ripit lagi nih..hahaha

MasZuber said...

hmm x reti langsung naik mutur..

shah_rule said...

cresent: haha time tuh dah berhenti atas garisan baru perasan ade pondok polis.. ttbe je die kuar..

biqque: wa bestnyer bayar rp10 000 je, bape sen sangat.. ak nak kasik rp30 000 pun die xnak.. demand nak rp100 000... pitam x? last aku bg je rp50 000..

BlueEwoke: laen kali kalo ripit dah bole naek motor je pasal dah tau jalan kan~ jimat pun jimat!

MasZuber: kawan aku yg x reti naek moto pun nak balek malaysia belajar tau~ seronok... hehe

zany said...

ni nak menyimpang tajuk.

southern laughter qtown ok tak,crowded tak? banyak yg review teruk jugakan.

shah_rule said...

zany: haha xpe2.. for me saye suke sgt tmpat tuh..maybe sbb saye x pernah lagi stay tmpat laen.. tp sy suke tmpat tuh.. murah pun murah

actually orang rmai jugak la, nk gune kitchen kadang2 crowded jugak, depends la..

mmg tgk review cm rate die teruk, tp kt sane ok je, bnyak improve la kalo compare to review die..