ADVERTISEMENT

26 Fakta tentang aku - si kaki jalan



Part I
1. Perkenalkan diri anda secara ringkas

Hi saya shah_rule (boleh macam orientasi suai kenal?) mestilah kalau eja betul2, SHAHRUL. tuh saja menggedik~ haha saya membesar di Johor bahru, dan sekarang menetap di Selayang sebab duduk sini menuntut ilmu, lagi 5 bulan nak khatam, so tak tahu la pulak ke mana pulak aku duduk lepas ni~ 

2. Sejak bila anda terjebak dalam dunia travel?
Aku mula start travel ni masa 2009, tuh pun sebab aku baru renew passport secara tidak sengaja. dah lama tak renew sejak dari zaman sekolah2 dulu. tapi dulu punya passport cuma passport Malaysia-Singapore je. tapi masa 2009 diorunk dah banned passport ni, ganti dengan passport international.. alang-alang tuh jom kasi penuh cop dalam passport. kalau tak semua pages cop custom singapore je.. aiseh~

3. Yang mana satukah menggambarkan diri anda; traveller atau tourist?
of course dari mula lagi aku dah start jadi traveller. aku rasa semua yang package2 ni macam mahal sangat je, dah la pulak tuh ada airasia, so ticket boleh dapat sendiri dengan senang.. nak planning pun banyak masa sebab kalau ticket murah tuh kan untuk tahun depan.. tak ke ade setahun untuk plan~ haha

4. Konsep berjalan jenis apakah yang selalu diamalkan? ie. backpacking, memandai sendiri, tour agency
Selalunye backpacking je.. aku tak pernah pun check-in luggage lagi kecuali ada sekali masa pergi New Zealand sebab bawak luggage tapi dalam luggage tuh penuh dengan makanan je 15kg.. 

5. Siapakah travel partner anda?
Travel partner aku budak satu course dengan aku jugak, aku dulu masa nak start heavy plan tahun lepas aku tanya dia, " nak ke join travel, tapi ni plan murah2 je.. kalau ko sanggup.." dan dia memang tidak mengecewakan lah sebab betul2 sanggup ikut aku sini sana, berkali-kali melecet, tapi yang paling teruk dan seram aku tengok time kaki die melecet masa kat Beijing~ ooouhh~ 

Azuan and Feyo- Lake Wakatipu, NZ
Part II
6. Bilakah kali pertama anda bercuti ke luar negara?
Luar negara termasuk singapore tak? haha masa umur 3,4 tahun dah selalu keluar masuk sebab nenek aku memang asal kat sana, ada lagi saki baki family duduk sana. So time kecik2 dulu kuar masuk tapi takde passport sendiri, passport aku tempek kat passport mak aku.. haha

7. Senaraikan nama tempat/bandar/negara yang telah dilawati setakat ini
Singapore
Indonesia- Jakarta, Bandung, Bali
Thailand - Krabi, Bangkok, Phuket, Hatyai,
China - Tianjin, Beijing
New Zealand -  South Island

8. Pernahkah anda melawat sesebuah tempat/negara yang sama lebih daripada sekali? Jika YA sila nyatakan nama tempat tersebut
Ya, dah berkali-kali ke Singaore haha (x habes2 dengan jawapan singapore tuh~)
Jakarta pun aku ada repeat dua kali sebab time ke Bandung dulu aku turun kat Jakarta~ tuh la sebab nyer~
Krabi dan Hatyai pun aku baru repeat baru-baru nie..

9. Letak gambar salah satu tempat yang ingin anda ulangi dan nyatakan kenapa


Gambar ni masa aku kat Queenstown, New Zealand. Kenapa aku nak pergi lagi sebab 1st masa aku pergi agak malang sikit lah sebenarnya sebab salji lambat turun, duduk tunggu punya tunggu.. last2 dah sampai Malaysia baru aku tengok kat internet salji dah penuh kat sana.. so aku berhutang banyak benda especially nak buat snowboarding and ski.. tapi walau apa pun aku rasa bersyukur jugak sebab maybe belum masanya untuk winter time aku kat sana, still autumn agaknya.. so merasa la stay dalam autumn season. haha 
dan lagi satu sebabnya, this town was full memories~ 

10. Nyatakan 3 tempat/bandar/negara yang ingin anda kunjungi di masa hadapan
Hong Kong, Germany, New York (berangan sangat!)

11. Ceritakan pengalaman kelakar/manis yang pernah dialami semasa bercuti
Pengalaman manis, hmmm ala dah tak ingat sangat!! (fatt bole terima tak jawapan nie?) haha

ok2 selalu nyer lidah2 mat salleh ni sangat susah nak menyebut nama aku.. ada sekali tuh nama aku terus bertukar jadi SHERALD.. dah macam adik beradik Sherlock Holmes dah~ haha 
tapi part aku suka bila orang boleh pronounce nama aku dengan baik.. masa aku kat New Zealand kawan2 baru aku kat sana dapat panggil nama aku dengan panggilan yang betul... sedap hati mendengar.. haha

12. Ceritakan juga pengalaman memalukan/buruk yang pernah dialami semasa bercuti
Aku rasa memang selama aku pergi negara orang selalunya buat je muka tak malu.. so takde rasa memalukan sangat kot~ hehe (tolongla terima jawapan ni ok)

13. Adakah anda suka mencuba masakan tempatan bila berkunjung ke sesebuah negara?
its depends la.. time aku ke Beijing dulu aku tak usik pun makanan2 dia semua sebab was-was, dan pernah la nak rasa mee semua tuh.. tapi bau kicap, sos pape dia gaul tuh terus aku turn-off untuk makan.. haha 

14. Letak gambar makanan tersebut dan ceritakan tentang keistimewaanya

ni masakan sunda, nasi ape ntah nama dia. aku try set "bebek" @  itik.. time ni kat Paris Van Java, Bandung.. nasi dia macam berpulut sikit, dia salai kot dalam daun pisang tuh, so bau wangi je nasi dia.. kalau korunk nampak lebih kurang je macam nasi ayam penyet tuh~ kan2.. 

Part III
15. Yang mana satu menggambarkan diri anda; backpack atau beg troli?
Backpack

16. Letak gambar bag(s) tersebut dan ceritakan sedikit sejarah dan berapa banyak tempat/negara yang ia telah ikut anda berjalan

Sebelah kiri ini selalu aku bawak time travel sebelum ni, yang belah kanan tuh dua-dua bag tuh baru tukar tahun ni.. jadi set belah kanan ni cuma ke selatan thai baru-baru ni, dengan trip ke Bali.. tak banyak lagi tempat dia pergi.. hehe

17. Senaraikan 3 barang yang wajib dibawa setiap kali bercuti
camera (xde ni xde makne aku gie)
selain tuh mesti la baju dan seluar yang mencukupi~ (xde idea dah)

18. Senaraikan 3 barang yang kalau tertinggal pun takpe
toileterries, especially kalau ke indon atau thai sbb beli kat sane murah
towel..pernah dulu aku korbankan baju buat towel.. haha grossss
phone, sebab aku x roaming pun.. aku banyak gunakan internet jew..

19. Apakah perkara yang sering dilakukan setiap kali bercuti (contoh : update blog, tulis poskad, amik gambar)
of course tangkap gamba untuk update blog time dah balek nanti, aku pun bukan banyak sangat masa so update tuh lambat sikit... tapi gamba amek la untuk di uploadkan dalam album ESCAPE kat facebook aku.. 

20. Mana satu yang tepat untuk menggambarkan diri anda, seorang yang suka bergambar atau malu-malu kucing?
saya malu-malu kucing.

21. Letak gambar anda sedang bercuti dengan posing yang suke hati nak diva ke, bajet bagus ke, tak kisah

22. Anda seorang pengumpul souvenir? Jika YA, apakah jenis souvenir tersebut?
aku bukanlah pengumpul sangat, tapi cukup beli ala kadar je~ selalunya satu tempat tuh ada lah aku bawak satu benda..

23. Adakah anda menghadiahkan souvenir yang dibeli kepada ahli keluarga dan kawan-kawan?
Sometimes kalau budget berlebih..

24. Selain dari jawapan dalam soalan #22, apa lagi benda yang anda suka kumpul berkaitan dengan sesuatu tempat?
ticket2 bus, flight atau entrance ticket.. ada yang dah lusuh xde perkataan pun ade~ letak je dalam beg..

Part IV
25. Seorang traveller harus mempunyai pemerhatian/observation yang baik. Nyatakan hasil pemerhatian yang telah dibuat berdasarkan 3 buah tempat/negara/bandar yang yang pernah dikunjungi (pick random)
Indonesia - kat sini aku nampak jurang ekonomi dia sangat dahsyat, sebab orang kaya memang betul2 kaya, kereta mewah2.. tapi yang miskin sangat miskin.. merempat bawah jambatan sumer.. pastuh aku rasa dia punya bahasa tuh sbagai bahasa rasmi sangat ketat agaknya sampai orang cina kat sana pun cakap bahasa indonesia, ada yang xtau cakap cina langsung.. lain kalau nak compare dengan malaysia mana kalau cina selagi boleh nak cakap mother tongue dia jugak.


Singapore - well organized city, aku nampak dia memang sangat mengutamakan orang awam. pengangkutan awam pun sangat bagus, lagi x kira kawasan mana pun mesti ada jalan untuk pejalan kaki. meaning orang awam xpayah jalan kat tepi jalan camtuh.. ada lorong dia, so aku rasa xde la masalah snatch theft ke langgar lari camtuh.. orang2 tua kat sini macam popo sume masih boleh berkeliaran lagi.. naik bus, jalan ke taman.. so aku rasa orang2 tua sini sume having a succesful ageing dengan kemudahan2 yang disediakan.


Thailand-  orang sini memang baik2 belaka. dan kebanyakannya jujur. walaupun language barrier tuh ada tapi aku dapat bnyak pertolongan dari derounk especially trip aku baru2 nie.. dan pemerhatian aku, aku nampak orang kat thailand ni kuat makan. selalu kalau kat kedai mesti deorunk makan besar punyer. udang, ketam besar2.. adoii.. tp kalau kita scan orang2 kat sini, jarang yang aku nampak orang yang betul2 obese.. x macam malaysia kan, masuk je shopping complex bersepah kat kedai2 makan ke mane2.. tapi tidak kat thailand sepanjang pemerhatian aku.. ke deorunk nie semua hyperthyroid???

26. Lengkapkan ayat ini. "Saya berangan......." dan ayat tersebut mestilah berkaitan dengan travel
saya berangan satu hari nanti saya akan ada duit yang cukup untuk membuka satu airline dan korunk sume boleh naik nak untuk travel ke merata dunia.

Soalan Bonus :
Letak gambar stamp passport yang paling disukai dan ceritakan kenapa (maximum 3)



sebab ada logo fernleaf tuh kot~ nampak macam branded~ haha bole?? dan insyaallah aku bakal collect lagi satu cop nie tahun depan.. amin~

17 comments:

fatt said...

warghhh....ko dah siap!! *nanges*

tahniah....aku gak yang lalalala~

ok jap gi aku up :P

shah_rule said...

haha lah penganjur pun x siap lagik~ haha
ala ni aku main buat je.. banyak sangat benda nak tulis lagi nie... harap terhibur... hehe

Janggel said...

Hahaaa akhirnya. Tahniah!

BlueEwoke said...

Aku paling suka no 26 tu.. moga2 jadi kenyataan. (Aku nak naik free tau!!! setahun sekali dua dpt naik pun jadi la, janji preeeeeeeeeeeee) huhuhuhuuh

shah_rule said...

haha boleh2.. nanti aku buat pass untuk kawan2 blog, jangan risau.. haha boleh berangan lagik ni~ hehe

Biqque said...

berjaya jugak siap! tahniah! hahahaha!

beza cop nz kita adalahhhhhhhh...aku nyer ada RWC 2011! yeayyyyy! *mendengki!*

shah_rule said...

haha tuh memang brand sangat dah tuh~ xpun bole masuk dalam kategori sourvenier dah.. haha
tp logo fernleaf tuh je dah cukup nampak cam all black kan~ hehe

YanTie AhMad said...

senasib ngan aku la ni..kuar masuk singapore jek wat penuh passport..hehe..tp bila departure dari LCCT ke KLIA ke, cam kagum jek member2 tgk passport aku nak abis page..hahha..

shah_rule said...

yantie: haha dah sah2 la kita orang johor kak yantie, memang tuh la kuar masuk nyer selalunye.. at least dah ke oversea la tuh~ kan2.. hehe

fatt said...

ok, harini barula aku free skit. aku nak review ko punya jwpn..eceh, mcm cikgu plak :P

1. aku rasa ko kena posting kat sarawak! hehehe...saja takutkan ko. lalala~

2. mesti chop passport ko byk dgn spore kan?

3. beginilah nasib backpacker2 cabuk mcm kita. hahaha..stok kena prepare setahun awal sblm travel. tak kisahla kan, janji kuar gak dr mesia..yahuu!

4. 15kg makanan ko?!! terkesima. apa yg ko bwk tu weh? aku penah 7kg jek..tu pun penuh 1 beg 32L..tp bila ko punya 15kg mmg aku tabik toing toing

5. aku dulu penah kaki terseliuh..mmg hazab gile siap pakai bandage lagi. tp tak serik jgk..dlm berbandage2 tu nak jgk berjalan..hahaha...tp mmg klu dah nama kaki jalan, mmg tarak hal punya...tp tabah gile kwn ko..tabik! nti suh dia pakai yg anti lecet kat kasut tu..scholl ke hape namanya

6. aci la tu..tp ikutkan negara pertama yg ko keluar dgn duit sendiri yg mana?

8. tahnye...tak abis2!! hahaha...nk wat guane, mmg ko ada sedara mara kat sana..tp untung la ko, bleh tido sana free

9. klu nak pegi aku nasihatkan mid july sbb time tu confirm dah salji..nak lagi selamat bln 8..time tu mmg tgh lagi confirm salji dah turun. tp thn ni salji turun lambat. aku pun kira ala2 malang skit sbb masa aku pi tu dia terlebih2 pulak turun...hahaha

10. NY tu yg lemah part kena interview visa. tp klu ko dapat visa..peh, 10thn ko bleh masuk..

11. kan? klu org dpt sebut nama penuh kita dgn betul mmg rasa nak tik tik tik ayaq mata...lelagi klu jenis lidah makan cheese ni..suka! :)

12. apa punya turr daa jwpn ko ni!

16. brp hengget ko beli deuter tu? bleh masuk cabin eh?

18. heii, aku pun penah buat baju jadi towel...hahaha...mmg pesen tak senonoh jgk ni ;P

20. HAHAHAHA...aku gelak gila2 time ni...yelah, aku PERCAYA ko malu2 kucing. tp tgk gmbr ko kat bawah tu mmg bikin ketawa :))

21. OH NOOOO!!! ICE CREAM PATAGONIA PERISA HOKEY POKEY!!! I LOIKE!!

aku jaki ok ko pegi milford sound, sbb masa aku tu ada avalanche...ciss..nmpknya kena dtg lagi...adeh! tp aku dah cemuih sbnrnya..camne tu?

AKU CAM KERUSI YG KO TIDO TERLUNGKUP TU!! KAT EPOT CHCH KAN?? nampak beno aku ni asik bertukun kat ctu @__@

24. nmpknya ko pun pesen tikus..suka simpan sampah. bleh geng!

25. indon - lagi 1, tak kirala agama apa pun, nama sume kena berunsurkan indonesia...tu yg susah nak tau dia ni agama apa. kan?

spore - popo? cam comel la pulak.popo tu ape? tp berkeliarkan? hahaha...ko buat aku terpikir cam ala2 zombie berkeliaran ok!

thailand - hyperthyroid? tu dia kuar dah term doktor. nasib baik aku paham. tp mmg, org sini kuruih2...aku pun jaranggggg jumpa yg gemuk/berisi. mebi dorg suka mkn somtam (mangga kan masam, bleh jadi sbb tu kurus??)

26. ko kasik naik pree ke ni? klu YA aku nk jadi antara org yg terawal pegi rasmi...hehehe

bonus - bulan brp ek ko pegi? nak roadtrip ke just qtown je? klu ko roadtrip bgtau ye..sbb aku ada nk mtk tlg skit..bleh?

okie dokie...aku dah habis review. so nti kita tunggu entry spesel. pastu tgk sama ada ko bertuah nak bolot mystery gift! :)

goodluck!

shah_rule said...

1. tuh susah kalo post kat sarawak, nak g airport je dah 10jam sbb nak tukar sampan, bas, flight baru la aku smpai airport agaknye~ haha

2. a ah banyak kot sgapore, yg bagusnye custom sgapore kalau dia nak cop dia akan padat2kan untuk kasi extra space, kadang2 sampai 4 cop satu m/s.

3. haha x kesah la kan, tuh pun nasib kadang2 ada promo awal pergi awal.. kan2~

4. tuh stock mase g NZ dengan bawak makanan tin bagai.. kan gigih main masak2 kat sana~ haha

5. tuh la tabik kat member aku sorunk nie~ maybe musim sejuk, so die kate xpedih sgt time tuh..

6. still dah time skola pun dulu kumpul duit sbb weekend nak lepas sgapore.. hehe tp aku rasa yang aku rasa btol2 travel oversea agaknya mase 2009 trip ke krabi.. sume orang cam start2 trip area andaman sea sane kan cm phuket.. haha ni mesti kene santau hantu laut sane...

9. tuh la, time aku kat sana sumer orang dah bising dah apsal salji x turun2.. suppose bulan 5 dah turun dah kan.. aiseh~

10. NY tuh mmg aku berangan sgt nak pergi~ dulu ada ura2 AA nak fly ke sana, excited kot~ pastu tak jadik.. adoi

11. haha yang makan cheese la~

16. owh deuter tuh aku beli kat lelong.com.my dapat dalam rm90 je, confirm tak ori~ haha dah keje baru aku carik yang ori hehe.. skang aku dah kedekut sikit part2 shopping nie, sbb kalo nak beli barang mesti aku akan compare akan dengan harga tiket mane aku boleh pergi~ hehe mesti sume ade rase camtuh.. aku sure!!!

18. oo ko pun buat jugak~ hahaha

20. betul malu2 kucing, kalau sblom snap tuh maybe aku tutup muka, bila kira 1,2,3 tada!!! baru aku posing.. haha

21. haha best kot patagonia, dah la 5 dollar je~ size gergasi

a ah tuh kerusi chuc airport, yg kerusi sini sbelah booth vodafone tuh, area ni gelap sikit best tidur~

24. haha tuh la sume bende nak simpan..

25. indon - yup agama pun kadang2 jadi tande tnye especially time kt Bali.. nama kenai ibu nita, tp jual babi guling~ camne tuh.. haha

sgapore- oo popo kan deorunk sebut nak panggil nenek..

thailand - haha bagus2 faham, ko boleh pinjam komik2 aku kalo ko paham.. haha

26. haha best kan kalo ade airline sendiri.. macam CEO AAX, kt twitter die arinie jogging kat KL, esok jogging kat seoul.. makan hati x~ haha

bonus - aku pergi hujung bulan 5.. maybe aku buat roadttrip kot memandangkan deposit campervan still dibekukan kat sana.. boleh je pape nanti kasik tau~

by.ya @ Traveller's Anatomy said...

bagus betul travel partner u, mcm tu la yg kita cari. I mean yg kalau nak ikut mesti la boleh accept ape je situation time travel tu. Tapi tula, kesian la pulak kaki melecet kan.

I pun penah luggage full bwk makanan je masa pegi Korea dulu. Check in je dh access tp nasib baik sbb flight midnite so diorang kasi lepas je. Jenuh jugak if nak byr huhu...

Lily Riani said...

nih baru nak baca.. laju nye korang.. anyway, i tabik part #26 tuh. jangan lupaaaaa DAKUUUUUU!!!!! passport dah siap nih!

shah_rule said...

by.ya: haha bagus tuh la tabik dengan semangat dia mengembara.. korea kene bayar denda ke kalau bawak makanan? tuh pun sbb yang liquid xbole bawak masuk cabin kan~ kalau tak kat atas pun ada 7kg lagi.. haha

Lily: haha nama pun berangan tuh.. silalah berangan2 untuk naik~ hehe

Ainul Arina Madhiah said...

salam ziarah

datangla negara arab kalau nak nama kena panggil betul siap dengan makhraj yang sangat perfect. hehe.. tapi kalau ada nama yang diaorang tak biasa, berbelit gak la lidah diaorg nk menyebut. =)

Lily Riani said...

cis, i baru check, dalam hati dok kat, if shahRULE nih buat airine sendri, aku leh trabel sampai 2014. punah smeua nye...... ngangissssss

shah_rule said...

ainul: ada jugak kat kelas lecturer from arab.. haha tebal je dengar bunyi nama tuh kalau dia sebut.. haha

Lily:bkan senang sbenarnye nak buat airline ni.. nak senang beli je saham AA.. pastu reborn kan brand baru.. haha berangan lagik..!