ADVERTISEMENT

A day trip : Universal Studio Singapore


Aku memang on the mood nak siapkan kisah Oriental Express tu tapi relax ye, ada kisah lain tersepit seketika disini yang mana aku bagitau dalam post yang lepas. Ini kisah ALIEN, sekumpulan organisasi (organisasi ke) travelholic yang telah ditubuhkan sekadar untuk berjumpa lepak-lepak every weekend sambil berkongsi pengalaman dan pandangan kisah travel dan juga bertukar-tukar juadah (yang ni macam bunyi dalam bulan ramadhOn kan) iaitu makanan kegemaran ramai "cupcake"

Alien Punya Orang~ 
Actually we plan a lot for this trip, panjang thread kat email yang berlanjutan dari minggu ke minggu yang lepas.. how chronic it was? Aku selalunya masuk ward pagi2 pkol 8 deorang dah start dah, habis ward round pukul 11 aku tengok dah berlambak dah.. bila aku balik dari hospital pukul 5 ptang, biasanya phone aku akan mati sebab battery kong banyak sangat thread masuk dari deorang ni, kepoh masing2!!!

Disebabkan ada beberapa masalah yang tak dapat dielakkan aku terpaksa menukar plan asal aku since aku tak dapat nak balik rumah minggu tu sebab ada beberapa kelas pada sabtu dan ahad dan ketiadaan family aku kat JB, so aku decide untuk gerak dari KL, tapi kereta dah penuh, so aku kene fikirkan alternatif lain yer~

Last minute selamat ada kawan aku bertanya plan aku cuti arituh, dan dengar nak pergi Universal Studio Singapore (USS)  terus dia nak ikut, ok at least ada orang teman kalau tak boring aku gerak sengsorang.. dan seorang lagi kawan dari JB tanya aku balek JB ke tak~ dengar nak pergi USS dia pun nak ikut gak padahal dah 3 kali pergi, ok selamba... Ticket Themepark di beli online sehari sebelum bertolak dan ticket train pun di beli sehari sebelum bertolak juga, semua prepare last minutes~ Para pengguna Maybank debit/credit card boleh dapat 15% discount yer kalau beli online.. :-)

Kitorang meet-up kat KL sentral jam 10.30pm (janji asal) tapi tetap aku sampai pukul 10.50pm selamat sempat~ Amir is one of my closed friend during matric times, baik sampai sekarang lak tuh~ Kahar pun sama kawan matric tapi dia classmates aku masa aku sekolah dulu kt JB. Amir ni sekarang engineer kat Telekom, VADS thing, i dont remember what it is~ that how engineer meet doctor susah nak paham istilah masing2 kan~



Bus atau train? untuk make sure masa digunakan secara effective aku  decide untuk ambil train sebab dia akan sampai pukul 6 pagi kat JB, since Kahar (member kat JB nak ikut, dia lah yang pick-up kitorang dan lepak rumah dia dulu untuk solat subuh). kalau naik bas, last bus pukul 12 so akan sampai dalam pukul 3-4 pagi, kang susahkan orang pulak, aku dah lah homeless di kampung sendiri..hahahaha

Sekitar pukul 7am aku dah keluar untuk breakfast, cari tiket bas balek-mencuba nasib kalau2 ada bas gerak pukul 1,2 pagi.. sebab nak sampai KL lambat sikit, kang merempat lagi.. walaupun kat oversea sanggup je kan ko tidur McD, tidur airport..tapi kat negara sendiri TIDAK yer, TAKNAK..! haha

Ada bus pukul 1am paling lambat, tuh pun beli kat ulat ticket, aku tak tahu nak kata apa, since Amir dah berkerut dah, lantaklah betul kot~ mamat tuh nampak ikhlas je menjual ticket dan siap bagi no phone dia kalau jadi pape..

Pukul 8.30am Kahar drive masuk ke Singapore melalui Tuas Check point, dimaklumkan pada hari berkenaan sangat ramai orang nak masuk ke Singapore kat Tambak Johor tuh, so alternatif lain adalah melalui Second-link highway. Tetap bila dah masuk Singapore jalan sesak juga, kebanyakkan no plat adalah no plat Malaysia, aku dah mengagak mesti bersepah rakyat malaysia kat USS ni~ dan akhirnya pukul 10.10am aku sampai kat USS, dan tiba-tiba terpikir macam mana aku nak contact John? Selalu BBM je dengan dia, no phone dia langsung aku tak simpan.. Jem sekejap otak aku..




Pape pun kaki tetap melangkah, aku round2 kat globe tuh pun tak jumpa... hmmm hati aku dah melompat kegirangan dah tengok tract roller coaster tuh.. ok tak boleh nak tunggu je, mungkin deorang dah masuk so aku pun terus masuk dengan diguide oleh Kahar, pengunjung tegar USS..

Adrenaline rush, tak sabo tak sabo!!!
Setelah melepasi Live camera actionTransformerThe MummyWater Show tetap tak jumpa korang~ member2 aku ni pantang nampak orang pakai t-shirt negara lain semua inform kat aku.. sangat ramai pulak tuh orang pakai t-shirt tulis negara-negara luar... adoiiiii... until aku beratur nak masuk The-Shrek tetiba dapat message dari kak Anash.. wooo ada juga contact masuk, dan aku diberitahu korang lepak kat restaurant depan castle the shrek ni je~ apa lagi mai serbu...

Antara benda awal yang aku try~ elok2 masa 1st datang Jurasic Park waiting time 60 minutes, bila datang sekali lagi waiting time 120 minutes.. Nangis~
Kagum!!!
Fries kat sini mengingatkan aku Fish and Chip nyer fries mas time kat New Zealand, gedabak gila!!

Plan pula dah bercanggah bila deorang ni baru nak masuk tengok water show~ so aku pergi mentelaah roller coaster dulu and catch-up dengan mereka ni semua sat lagi.. Time tengah beratur panjang kat Jurasic Park, time tuh lak kemunculan aku ditunggu2 untuk buat Pakcik yang beratur belakang ni marah.. hahaha saja nak dengki pakcik.. Lantaklah, dan selamatlah aku tak naek sama dengan pakcik tuh...

Nampak Pakcik sebelah kak Anash tuh??? jelingan dia scary tau, tuh dia tengah tidur...haha
Alien tak masing2???
Habis dari Jurasic park tuh aku kene pergi keringkan baju aku dengan naik roller coaster berulang2 kali.. Haha sicen after 6pm waiting time semua dah sekejap je.. dalam 5-15 minutes, so dapatlah puaskan hati.. dan dalam pukul 7am aku keluar balik semula ke JB, makan, mandi etc dan pukul 1 aku balek semula ke KL..

Bus ni agak nice sebab bagi aku tidur yang cukup.. dia betul2 sampai puduraya pada jam 630am. So aku ambil train dengan Amir untuk balek ke UM, since dia tinggalkan kereta kat UM, ada lagi sorang member lagi yang tinggal dalam UM ni yang tolong pick-up kitorang pagi-pagi tuh..haha~ Sorry sebab takde sourvenier untuk ko, aku masuk dia nyer merchandise shop kat depan tuh orang penuh ibarat dalam Mydin ketika awal bulan~ hampeh btol...

 then lepas breakfast aku sampai Selayang jam 830am.. Pukul 9am aku dah tercegat kat ward round. Memang nak pitam arituh macam rasa ada something happening semalam nyer.. tapi hakikatnya aku tengah berdiri dalam ward round tuh.. berpijaklah dibumi nyata yer~ sekian.


29 comments:

bdk2 @ John said...

firsttt!!!!!

bdk2 @ John said...

ok panjang sangat..aku nk pitam. kene pi basuh muka dlu.

shah_rule said...

dah agak dah, sebab tuh aku tunggu ni sebelum aku bangun dari depan laptop tuh, nak clap2x dulu~ haha

Janggel said...

Hahah john sengal. Mak ai dah kua entry!!! Best tak kua ngan AKU? hahaha!!!

Jap nak sambung baca

shah_rule said...

Panjang kan~ yela lepas abes exam, kepala dah kosong, banyak lak ayat kuar.. hahaha

Janggel said...

Ok sambung komen balik sebab dah habes baca.

Hahaha ko memang gigih naik roler coster berulang kali.

Pastu, aku rasa pakcik belakang tu memang dah bengang sebab tunggu lama! Ala relek la pakcik, ko nak pegi dulu? ha hambelk la kami boleh bagi la...tak kisah langsung..last-last memang pakcik tu dapat naik lambat pon kan sebab dia 6 sekeluarga. hahah Ops bajet pakcik tu baca entry ko.

ok la nanti aku sambung komen lagi...nak sambung tulis entry.

shah_rule said...

Janggel: haha happening gile kuar bersama.. kawan aku ingat kita sume dah lame kenal.. hello aku jumpe kak anash pun 1st time kot. masznona pun.. haha
pakcik tuh mmg dah hangin.. selamat object sekeliling time beratur melekat, kalo tak dah terbang dah sume bende tuh kat aku.. haha

masMZ said...

wow! hebat!!! satu hari punya citer errrr +++ citer nak pi pun, dalam satu entri....

Masa depan globe tu pun fikir, macam mana nak jumpa nih??? Punya larrr ramai orang! Tapi kalao k.anash tak msg, agak2 dapat jugak tak kesan travelholic kat sana???? hahahahaha...

yup! ramai yang baru pertama kali jumpa masa kat sana n yang best semua sekali boleh masuk!! ahahahaha mesti suma orang tak caya kan?!

btw, sebenarnya berapa kali turun naik roller coaster tu???? Kaghummmmmmmmm weiiiiiiiii.....

Lily Riani said...

sat sat... nak baca dulu

Biqque said...

hahahaha jenuh cari orang pakai baju negara ek? lawak laaaaaa...

korang mmg gile, naik rollercoaster berkali2 macam naik kuda pusing!

shah_rule said...

masmZ: tuh la mmg jumpe 1st time tak rasa cam 1st time pun.. sampai2 tuh terkejut tgk orang ramai gile.. kt depan globe tuh lagik laa... sume nak berposing depan tuh.. kalo ada yg terover posing.. itulah korang.. hahaha

adelah 4-5kali, hehe last sekali ak masuk lagi mummy, tapi dah hilang mood dah, dok diam je atas tuh.. haha

Lily: sila sila, kejap je dpt jumpe lily kat sane.. kan~ haha tau2 dah ke vivo!

biqque: idea pakai baju negara2 asing tuh macam menarik tp bila sampai sana taknak macam sume orang dok pakai baju negara asing tuh.. adoiiii~
kuda pusing2 tuh aku naek sekali terus pengsan sbb pening.. haha itu tak bole, roller coaster bole.. hehe

Janggel said...

Paling tak bleh blah time kene paksa naik rc merah......hahaha akan ku kenang selagi tak dapat Alzheimer.

shah_rule said...

haha muka korang macam kene paksa rela, pastu bile kene pindah 2nd row sume macam nak x nak je kan~ :-)

BlueEwoke said...

Ko la paling sempoi sekali, tak yah plan2, main sebat je hahahah

Len kali ikut lagi next trip okeh?? Nyesal aku tak naik rollercoaster galactica tu, Cawan tak berani naik, pastu buat alasan takde tempat nk tingal beg..heeee punah harapan aku..

Anash said...

Dokter!
akak rasa cam superstar plak ...sebab nama akak disebut-sebut sana sini...(john..hang pi terselah blog orang lain, ok??)

heheh
but again...
kenang muka kelat pakcik itu
kenang muka pucat kitaorang itu
kenang muka suka 'orang' itu
kenang muka basah 'orang' itu
kenang muka kering potong que itu..

heheeheh..sendiri mau ingat la...

(tambah sorang kawaan baru:En Kahar..tq shahrule..)

Biqque said...

sumpah masa kena tukar second row tu aku rasa cam baling je ko kat bawah! muka janggel paling tak bleh blah...muka aku ngan kak anash masih contemplating...ada gak rasa nak patah balik masa tu...TAPI KAMI BERJAYA!

na, memula i ada gak kasi alasan sian kat icam sbb kena jaga beg...tapi diorang paksa gakkkkkk! hahaha!

bdk2 @ John said...

dalam byk2 komen...aku nk tnye ni je. CAWAN takmo naik roller coaster???? omg!!!!!!

shah_rule said...

chawanna: cawan x nak naek? aisehhh patutnye lepak ngan kitorang~ sure lebam naek roller coster yer~~ haha
yup next trip sure ikut nyer, best best!! haha

kak anash: (see name disebut lagik) haha kejap basah kejap kering~ asalkan akak selambe naek roller coster.. hehe thanks sbb selamatkan kasut rm40 beli last week kat chatuchak dari kene air kt jurasic park.. baju seluar x kesah, kasut penting.. haha

biqque:yey we survive galactica roller coster in 1st 3rd row.. hahaha

john: tuh la btol tuh.. sila jawab en cawan~ haha

MasZuber said...

i patut join korang berkali2 naik roller coaster...best gilak!!!

shah_rule said...

tuh pun time after 6pm.. sbb waiting time mcm 10-15mnt, awal2 tuh nak naek sekali pin dah 70mnt.. adoi~

Cawan said...

wahhh ade umpatan dlm reply blog ni ye? he he.. ni cawan sebenar, bukan takut naik roller coaster tu, tp mmng xdak tpt nk letak beg? na? ohhh na?! saje jekkkkk...

JOM GENTING?! he he..

shah_rule, sempat jugak laa brtegur2 kat kedai ayam goreng.. lain kali kite jalan ramai2 seiringan ok..

shah_rule said...

hahaha terus dapat reply LIVE, retis jugak ke?
Na la yg buat cite, hehe tp btol jugak icam kan bole jage beg~ haha
tuh la jumpe sekejap je, next trip la this trip ade chaos sikit.. sebb yg tak dapat dielakkan.. haha

Ely Hasrul said...

hahaha paling sadis.. hahahhaha mmg lawak.. dh la pg dgn org lain blk cpt patu tetiba kena round ward. cam eh smlm aku hangover kat mana? hahahhaa

shah_rule said...

biarlah kita je yang tau hal nie~ haha bole?

Anash said...

shahrule,
ooo kasut mahal tuh..padan le akak nengok cara pegang kasut macam..."you jump, i jump, dear shoe..."hahah..sayang bebeno gayanyer...hehe...

ntah camneh akak leh teringat shahrule masa kami beratur kat single ride di transformer...mula sebut "mana shahrul?", ramai2 tunjuk hasben biqque yg beratur sama..(ah sudah..pehal akak nak cari dia plak? karang kena sedas dari biqque..tak pasal je..hehe)..
then barulah kami semua teringatkan ko shahrule...sadis tak? huhu...

again, akak masih tersenyum lagi nih mengenangkan USS ini...
such a short trip but remain long memories ever...

Biqque said...

haah, sumpah masa masuk kat pintu tu tak teringat langsung kat ko...sampai la kat dalam, baru sume terpinga2 hahaha! sebenarnya ingattttttt sgt2! sbb cam sian nyer la naik ketapi patu tak jumpa, tak ke sedih kan...seb beik kita jumpa! kalo tak, tah sape la nak paksa layan galactica tu!

(ehem...laki aku pun tak naik rollercoaster laju2...lalalala)

Anash said...

biqque,
tanpa shahrule...sapalah kita nak layan galactica tuh...heheh..
sure gigih jaga beg sesama sambil gebang citer 'we hate lady boss'...ahhahahaa...

shahrule, kami memang ingat kan kamuu....
(pehh..ayat macam 'kipas' aje.kan..kan..)

shah_rule said...

haha banjir depan keyboard, air mata meleleh leleh la nie touching~ hehe

yup biqque selamat jumpe, kalau tak memang mane je orang pakai baju oberse aku kene scan macam mate cyclop dalam x-men.. hahaha penat toleh sini sane, kawan2 aku la ni..!

kak anash: haha tuh la korang tak ingat pun kan kat aku.. tau xyah datang, tapi nnti kuar entry kt blog pergi sane tapi tak jumpe korang~ haha
kasut tuh mahal tau rm40.. haha
kalo kasut tuh basah, tros takde mood terus balek kl..

by.ya @ Traveller's Anatomy said...

saya di sini mengucapkan sekalung tahniah buat semua yg berjaya naik roller coaster esp shahrule (gile naik byk kali). Nampak roller coaster tu je mmg dh confirm xakan naik.

Papehalpon, korang mmg best!