ADVERTISEMENT

Oriental Express Part 4.0: Hong Kong Day 3 + Macau


Hello again to everyone, sorry sangat2 entry oriental episode ni berjalan agak lambat dan memang dah jauh dari plan yang sepatutnya aku siapkan semua entry tersebut. Sampai ada orang terpaksa contact aku pasal nak depart ke Hanoi 5hb March ni, tapi cerita bersiri ni baru cecah episode Macau~ Sorry yer, kalau ada apa-apa inquires boleh terus contact wa (e ekh macam mirip seseorang pula), kat tepi tu ada email wa (lagi sekali) dan facebook wa (lantak la) pun ada..

Sejuk dan hujan...
Ambil mood.... and continue~

Pagi yang sejuk bertambah lagi sejuk sebab hujan turun pada pagi tersebut, keadaan luar agak lecak tapi tetap berkerumun orang di area Mong Kok ini. Jadi kami keluar menuju ke Ferry terminal Kawloon awal 9pagi.. tapi bila tanya kat kaunter MTR station : "tak wujud dik ferry terminal tuh, kalau nak ke Macau naik dari Sheung wan station" tapi aku memang yakin ada terminal kat area2 kawloon sebab based on blog yang aku follow untuk cara paling murah ke Macau adalah dari area station Tsim Sha Tsui. Dengan yakinnya aku menuju ke station Tsim Sha Tsui dan pelayan di kaunter menunjuk arah keluar di Pintu A. sebenarnya terminal ni bukan Kawloon ferry terminal tapi China Ferry Terminal. Keluar di pintu A dan jalan berpandukan penunjuk jalan yang ada, dalam 10 minutes sampailah ke terminal tersebut.











Harga return ticket dari station tersebut adalah HKD320, mungkin murah sedikit dari tempat lain sebab aku main beli je ada since ada orang approach aku dan bila dicompare dengan harga dikaunter aku terus setuju je, (jangan ditiru gaya ni, kang kene tipu padah jawabnya). Orang ramai kelihatan berpusu-pusu disini, aku tak tahu lah samaada mereka pergi bercuti? balek kampung? sebab hari ni merupakan hari pertama perayaan tahun baru cina, thats why kami tak bawak Jack bersama, biarlah dia duduk rumah beraya~

Ferry yang kami naik untuk berlepas ke macau adalah dari First Ferry Company, manakala balik menaiki Cotaijet company~ mana aku tak pelik kan, suka2 je dia kasik tiket macam tuh, tapi aku sebat je sebab yang ni sahaja pilihan untuk berlepas awal jam 12 tengahari, yang lain semua pukul 2pm onward, orang sangat ramai~ tak paham aku!


Dalam penantian menunggu departure gate dibuka, aku sempat berkenal-kenalan dengan seorang auntie dari Melbourne Aussie, Jane. Memang sporting gila auntie ni, she was travel alone, and she is 64 years old, yang paling sedihnya kaunter warga emas hanya limit 65 keatas, sedih dia kene beratur panjang dengan kitorang~ dan dalam 15 minutes menunggu pintu ferry dibuka, kami seakan-akan rapat dan mendapat pelawaan untuk tinggal dirumahnya kalau ke Melbourne, she own a farm-style house tau, boleh nak feeling2 farmer kat rumah dia nanti. dan bila semua telah masuk ke perut ferry kami terpisah sebab seat aku di bahagian belakang.

Waktu perjalanan dari Hong Kong merentas laut cina selatan mengambil masa sejam. sebaik keluar dari perut kapal, berkepuk2 keluar asap dari mulut. YES memang kat sini pun sejuk, surprisingly temperature was 7C~ dan aku menghabiskan masa hampir sejam untuk menunngu custom clearance kat Macau, orang betul2 ramai kat sini.. dan kami terpisah dengan Jane..

It take about an hour for immigration clearance.. 

Macau Ferry Terminal
Sebaik melepasi imigresen, jangan lupa ke kaunter penerangan, kutiplah seberapa banyak map dari pelbagai size dan rupa~ oo BTW bare in mind ada dua terminal ferry kat Macau since negara ini merupakan gabungan pulau (Taipa island, Cotai, Coloane)  dan semenanjung China. Area aku turun adalah di Macau Peninsular, tapi untuk balik semula ke Hong Kong menggunakan CotaiJet, terminal CotaiJet company hanya wujud di terminal lagi satu di Taipa Island, bersebelahan dengan Macau Int Airport.

"Bridge of friendship and Macau Tower" Pulau-pulau di Macau disambungkan dengan jambatan2 yang agak panjang, kalau tak silap ada 3 jambatan menyambungkan Macau Peninsular dengan Taipa. Banyak betul duit negara ini.

Mood pengangkutan yang aku gunakan adalah dengan menggunakan shuttle bus setiap Hotel ternama yang ada disini. Tambang perjalanan adalah PERCUMA, jadi aku tidak mengeluarkan sesen pun untuk bebas bergerak disini, make sure dalam map, sila alert dengan kedudukan-kedudukan hotel-hotel tersebut dan tempat2 daya tarikan pelancong, contohnya kalau nak ke Senado squre, boleh ambil free shuttle to Wyne Hotel atau Grand Lisbon, kemudian jalan kaki berpandukan map~ amat mudah~ tetapi dalam pemantauan aku, bus ke Grand Lisbon tak banyak, kalau nak ke Wyne Hotel, Galaxy and Venetian baru banyak bas, so pemilihan bas juga amat penting. tempat menukar bas adalah dari terminal2 ferry sahaja. Jadi kalau anda berada di area Macau Peninsular, Terminal ferry macau adalah yang terdekat dan jika anda berada di Hotel sekitar Taipa, pilihlah bas ke terminal ferry taipa.

after immigration, go get some map for free, then a lot of free shuttle bus waiting at outside, but need to cross the road first by using the tunnel below.

bersambung..

8 comments:

Biqque said...

teringat masa kat beijing dengan selautan ca ya nun alip yg busuk...sejuk2 ni tak busuk sgt kan? hahahaha!

Janggel said...

Naseb baik sejuk kan, kalo panas mesti ada bau! hehehe

Ke tak? bau jugak ke? hahaha

shah_rule said...

ekh xde la, selamat ramai2 ni tak berbau, cuma muka masing2 je nampak busuk.. x mandi kot~ hehe

Lily Riani said...

masa i buat dulu with 9 otehr relatives, luggage berbagai. naik cab drom nathan road. cab tanya i, ada ferry terminal ke kat kowloon. sbb he said nak gi macau, ferry from HK island jek... penat i ajor and explain. ehheheh

Ely Hasrul said...

hahaha tingat dulu sekolah cina pepagik sume classmate dtg muka tak mandi.. basuh muka pon idak kenkadang. bagus naik free shuttle tuh.. xyah nk kuar duit tambang..

shah_rule said...

lily: bende paling susah sekali kalo travel kat asia adalah communication.. awal2 1st,2nd day bole tahan senyum lagik, masuk 4,5 hari lepas tuh ko x paham sudah, malas aku explain.. buat muka lagik ada! haha

ely: ye la bus skola pagi2 kalo penuh dgn bdak skola cina akan ada satu orang je yg berjaga.. iaitu driver die, yang laen semua lentok, muka pun tak mandi sume. haha

Janggel said...

muka nampak busuk?? hmm cane gamaknya tu yer,..hahaha

MasZuber said...

bile la i nak sampai sini..